De cosmetica- en was- en reinigingsindustrie hebben zich het afgelopen jaar samen sterk gemaakt voor een structureel plan om de verpakkingen van hun producten nog verder te verduurzamen. Dit ambitieuze verduurzamingsplan dient als voorbeeld en inspiratie voor vele andere sectoren. Het plan is vastgesteld door het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en aangeboden aan de ondertekenaars van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013 – 2022.
Reinigingsmiddelen PrimeSource
Samen met de producent, tevens lid van de NVZ, is bij het samenstellen van het PrimeSource Cleaning assortiment van King Nederland goed gekeken naar het verduurzamen van de verpakkingen. Het Cleaning assortiment bestaat onder meer uit doseerflessen voor dagelijkse hooggeconcentreerde reinigers. Deze hoogconcentraten zijn na te vullen met navulzakken. King beperkt hiermee het verpakkingsafval en er vinden minder logistieke bewegingen plaats. Daarnaast zijn de reinigingsmiddelen in een bag-in-box verpakking bedoeld om het karton en de folie gemakkelijk als gescheiden afval aan te bieden.
Waarom dit plan?
In de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013 – 2022 is afgesproken dat het verpakkende bedrijfsleven hoogst haalbare doelen voor het verduurzamen van verpakkingen opstelt. In het Addendum bij deze overeenkomst staat dat alle relevante branches plannen opstellen ter verduurzaming van de gebruikte productverpakkingscombinaties in de branches. Dit is een stimulans voor de ontwikkeling naar een circulaire economie, in het bijzonder voor verpakkingen.
NCV en NVZ
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) is de brancheorganisatie van fabrikanten, importeurs en merkhouders van cosmetica. Cosmetica zijn producten voor de dagelijkse verzorging, zoals tandpasta, shampoo, scheerschuim en parfum.De NVZ is de brancheorganisatie voor fabrikanten en importeurs van producten die te maken hebben met het reinigen, desinfecteren en onderhouden van de woon-, werk- en leefomgeving. De NVZ wil met haar leden en haar partners een schone, hygiënische en duurzame leefomgeving voor alle Nederlanders creëren.